23
مرداد

چگونه از آژیر و فلشر سیستم اعلام حریق برای فضاهای بیمارستانی استفاده کنیم؟

همان طور که می‌دانید در صورت آتش‌سوزی، نجات جان افراد بیشترین اولویت را دارا می‌باشد. لذا جهت تخلیه هر چه سریع‌تر ساختمان، باید در اسرع وقت با استفاده از آژیر و فلشر به ساکنان هشدار داده شود تا بتوانند به سرعت محل حادثه دیده را تخلیه نمایند. استفاده از آلارم‌های صوتی و تصویری بخش جدایی ناپذیر از سیستم اعلام حریق می‌باشد.
در اکثر پروژه‌های بیمارستانی استفاده از آژیر و فلشر و به طور کلی تجهیزات هشدار دهنده برای فضاهای بیمارستانی و مراقبتی بسیار مورد بحث و بررسی قرار گرفته و دارای تفاسیر متفاوت با توجه به استاندارها می‌باشد.

رفع ابهام استفاده از آژیر و فلشر برای فضاهای مراقبتی در نسخه جدید NFPA 101
استاندارد NFPA 101 نسخه 2021 که به تازگی انتشار یافته شامل چندین تغییر می‌باشد که باید مورد توجه مهندسان شاغل در زمینه پروژه‌های بیمارستانی و حوزه سلامت قرار گیرد. در این مبحث استفاده از تجهیزات هشدار دهنده (Alarm Device) در بخش مراقبت از بیمارها مورد بررسی قرار خواهد گرفت که مورد مجادله در بسیاری از پروژه‌های بیمارستانی است. این تغییر به عنوان یک پیشرفت مثبت و قابل توجه برای افرادی که در مراکز بهداشتی و درمانی فعالیت دارند تلقی خواهد شد و ممکن است برخی از بحث‌های قدیمی را در این زمینه پایان دهد. این تغییر مربوط به هشدار حریق به متصرفین فضاهای مراقبت از بیمار می‌باشد و بیان می‌نماید: زمانی که استفاده از تجهیزات هشدار دهنده (alarm notification devices) بر مراقبت از بیمار تاثیر نا مطلوب می‌گذارد، می توان این تجهیزات را حذف نمود.
به نظر می رسد این بند جدید استاندارد NFPA101 شبیه به مواردی که قبلاً به آن اشاره شده بوده، باشد. اما در نسخه‌های گذشته امکان جایگزینی هشداردهنده‌های تصویری (Visual Alarm Device) همانند فلشرها به جای تجهیزات هشدار صوتی برای این فضاها وجود داشت. اما این تغییر امکان حذف هر دو دستگاه هشدار شنیداری و تصویری را در این فضاها فراهم می‌نماید و با الزامات موجود در NFPA72، NFPA101 و NFPA99 مطابقت خواهد داشت.