23
مرداد

آتش سوزی پتروشیمی بوعلی

امروزه یکی از صنایع استراتژیک در هر کشور، صنعت پتروشیمی می باشد. این صنعت بدلیل طیف وسیع از محصولات، دارای شرایط بسیار خاص بوده و نگهداری از هر یک از این صنایع مستلزم مهندسی و تکنولوژی روز دنیا می باشد.
بدلیل شرایط فرآیندی و عملیاتی خاص پتانسیل قابل ملاحضه ای از بروز حوادث وجود دارد و مهمترین خطری که اینگونه صنایع را تحت شعاع قرار میدهد حوادث آتش سوزی می باشد. که میتوان با استفاده از تجهیزات اعلام و اطفا مناسب، از بروز اینگونه حوادث جلوگیری نمود.

یکی از وقایع آتش سوزی اخیر در صنعت پتروشیمی، آتش سوزی پتروشیمی بوعلی بود که در 16 تیر ماه سال 1395 رخ داد. نشتی ایجاد شده در خط لوله ورودی یکی از پمپ ها تازه تعمیر شده در مجاورت یکی از برج های پارازیلین، سبب ایجاد حریق شده و بدلیل نبود تجهیزات اعلام و اطفاء حریق مناسب، اطفا این آتش سوزی تا 3 روز به طول انجامید.
خوشبختانه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی تلفات جانی در بر نداشت. ولی خسارات مالی و اقتصادی شدیدی را به صنایع پتروشیمی وارد کرد، میزان خسارت اعلام شده در حدود 94 میلیون یورو بوده است.

یکی از موادر مهم جهت تشخیص نشت گاز، استفاده از دتکتورهای اعلام نشت گاز می باشد. شرکت های مختلفی در حال توسعه اینگونه محصولات جهت استفاده در صنایع پتروشیمی می باشند. نوعی از این دتکتورها، کابل های اعلام کننده نشت گاز می باشند. تکنولوژی مورد استفاده در این کابل ها به گونه ای هست که هم با شروع نشت گاز بدلیل افت دمای فشار در منطقه نشت گاز، و هم با شروع حریق که با افزایش دما در نقطه شروع نشت گاز می باشد، می تواند نشت گاز و حریق را از طریق پنل های اعلام حریق اعلام نماید. این نوع کابل ها با توجه به نوع پوشش و تکنولوژی استفاده شده در تولید آنها می تواند در مناطق حساس 0,1&2 ، و همچنین جهت تشخیص گروه گازها IICT و کلاس گازهای T5 مورد استفاده قرار گیرند.
استفاده از این نوع کابل بدلیل نوع ساختار آن، از جهاتی برای مصرف کننده مقرون به صرفه می باشد، زیرا برخلاف دتکورهای رایج نیاز به باز بینی دوره ای نداشته و احتمال خرابی آن به شدت کم می باشد، و همچنین زمان بسیار کمی جهت نصب و راه اندازی مورد نیاز است. همچنین فن آوری موجود در این نوع کابل باعث می شود بعد از تشخیص نشت گاز، همچنان به کار خود ادامه دهد و نیاز به تعویض کابل نیست.