22
مرداد

سیستم کنترل سطوح دسترسی آنلاین وایرلس یا کابلی؟

تکنولوژی وایرلس
امروزه یکی از بزرگترین دغدغه های انتخاب هر سیستمی همین موضوع است : وایرلس یا کابلی؟چرا همچنان مشاوران ایرانی بیش از 90 درصد سیستم ها را بصورت کابلی طراحی می کنند؟آیا سیستم های وایرلس قابل اطمینان نیستند؟
اولین شبکه بی سیم تجاری در سال 1971 تحت نام تجاری ALOHAnet در دانشگاه هاوایی عملیاتی شد و تا امروزه استانداردهای مختلفی از این نوع شبکه ارائه شده است. بیشترین بحث این نوع شبکه همواره امنیت آن بوده است که توسط مراکز معتبر بین المللی مورد بررسی قرار گرفته است.زمانی که این نوع ارتباط (وایرلس) در سیستم های امنیتی مورد استفاده قرار میگیرد اهمیت امنیت اطلاعات چندبرابر می شود.

سیستم کنترل سطوح دسترسی
یکی از مهم ترین دلایل استفاده از سیستم کنترل سطوح دسترسی ایجاد امنیت است که شما بتوانید با استفاده از قفل های الکترونیکی ورود به فضاهای مختلف را مدیریت و کنترل نمایید. برای ایجاد امنیت می بایست راه کاری امن ارائه گردد. این موضوع باعث شده است تا کمتر مجموعه ای سیستم های کنترل سطوح دسترسی خود را بصورت وایرلس ارائه نمایند اما اگر مجموعه ای بتواند ارتباطات وایرلس خود را بصورت امن و تضمین شده ارائه نماید چه مزایایی نسبت به همان سیستم از نوع کابلی خواهد داشت؟
– بدون نیاز به هیچگونه کابل کشی در اطراف درب
– بدون نیاز به هیچگونه لوله کشی در اطراف درب
– کاهش تعداد پورت های شبکه مورد نیاز تا 100 برابر!
– کاهش هزینه های تامین، نصب و سرویس نگهداری
– امکان جابجایی قفل و نصب آن بر روی یک درب جدید
– عدم وجود مشکل در تردد افراد. (درصورت وجود اختلال در شبکه داخلی) و در مقابل معایب سیستم کابلی:
– هزینه بالای تامین و خرید تجهیزات
– هزینه بالای خرید و اجرای زیرساخت مورد نیاز
– هزینه بالای سرویس و نگهداری سیستم
– هزینه بالای نصب و راه اندازی
– عدم امکان جابجایی تجهیزات یک درب بر روی یک درب جدید
– استفاده از حداقل 6 قطعه برای تجهیز کردن یک درب ( کارتخوان ها ،کنترلر،منبع تغذیه ، قفل ، سنسور ،شستی خروج و …
– عدم امکان تردد درصورت قطعی یکی از کابل ها

امنیت سیستم کنترل سطوح دسترسی وایرلس
استاندارد های مختلفی وجود دارد که امنیت سیستم های وایرلس را تضمین می کند.یکی از معتبرترین آنها IEEE 802.15.4 می باشد که عدم نفوذ پذیری و عدم اختلال را تضمین می کند. البته برخی از شرکت های معتبر در سیستم های کنترل سطوح دسترسی به این استانداردها اکتفا نکرده و خودشان یک رمزگذاری منحصر به فرد به این استانداردها افزوده اند تا امنیت سیستم را افزایش دهند. در این صورت امکان نفوذپذیری در سیستم های وایرلس به حداقل ترین حالت ممکن می رسد و یا در بدترین حالت در یک وضعیت با سیستم های کابلی قرارخواهد گرفت.متاسفانه عدم آگاهی از این امنیت باعث شده همچنان مشاوران این سیستم، طراحی خود را بصورت کابلی در نظر گرفته و هزینه های زیادی را به پروژه ها تحمیل نمایند.

نویسنده: شرکت تک لاد کنترل
جهت مشاوره و ارائه راه کارهای وایرلس می توانید با شرکت تک لاد کنترل تماس حاصل فرمایید.