22
مرداد

سیستم های اطفاء حریق Clean Agent

سیستم های اطفاء حریق پاک یا همان Clean Agent ها، انتخابی روشن برای حفاظت از دارایی های گران قیمت و اطلاعات با ارزش هستند. سیستم های مختلفی در دهه های اخیر پس از منسوخ شدن گاز هالون معرفی شدند و هرکدام از آنها مزایای منحصر به فردی را ارائه می دهند.
گاز هالون تقریبا 30 سال پیش به خاطر پایداری بیش از حد در محیط و اثر منفی بر روی لایه ی اوزون از رده خارج گردید، به همین منظور جهت جلوگیری از تخریب های زیست محیطی، سیستم های اطفاء حریق گازی متفاوتی به شرح ذیل جایگزین گردید.
FM200, Novec, Inert Gases, HFC125, HFC23

جدول مقایسه تعداد سیلندرهای مورد نیاز سیستم های Clean Agent:

درباره گاز FM200:
سیستم اطفاء حریق اتوماتیک گاز FM200 به عنوان بهترین و مناسب ترین سیستم اطفاء حریق ساخت شرکت DuPont آمریکا با فرمول شیمیایی HFC227ea ترکیبی از کربن، فلوئور و هیدروژن که یک گاز بی رنگ، بی بو و غیر هادی جریان الکتریسیته بوده و همچنین مناسب جهت آتش سوزی های کلاس A، B و C می باشد.

فضاهای مورد حفاظت با گاز FM200:
– اتاق های با تجهیزات پزشکی گران قیمت
– کتابخانه ها، موزه ها، گالری های هنری
– خزانه های بانک ها
– دیتا سنترها، اتاق های سرور
– مراکز مخابراتی

مزایای گاز FM200:
– انجام عملیات اطفاء در اثر ترکیب شیمیایی بدون کم کردن اکسیژن فضا
– انجام عملیات اطفاء بدون هیچگونه پسماند و در نتیجه افزایش سرعت در بهره برداری مجدد از فضا
– عدم تاثیر بر دید و تنفس افراد حاضر
– بدون ضرر زیست محیطی از قبیل لایه اوزون
– نیاز به حداقل فضا جهت سیلندرها
– ذخیره گاز به صورت مایع با فشار کم

رمز موفقیت گاز FM200:
رمز موفقیت گاز FM200 در عملکرد بسیار سریع (تخلیه کمتر از 10 ثانیه) به منظور حفاظت از محتویات اتاق و اشخاص حاضردر اتاق در مقایسه با سایر گازها می باشد و حریق توانایی گسترش در لحظات اول آتش سوزی را نخواهد داشت.

روش عملکرد سیستم اطفاء حریق گاز FM200:
مکانیسم و نحوه عملکرد اصلی این گاز برای مهار آتش از طریق ترکیبی شیمیایی و فیزیکی توسط حرارت آتش و در نتیجه ایجاد برودت و جذب حرارت که یکی از عوامل شیوع آتش است می باشد، به عبارت دیگر این گاز با تجزیه شیمیایی و جذب حرارت باعث حذف عامل اولیه حریق یعنی حرارت و شعله خواهد شد.

میزان خطر گاز FM200 برای انسان:
به منظور قرارگیری افراد در معرض این گاز در غلظت های مختلف، محدوده زمانی مشخصی بر اساس استاندارد تعریف شده است، به عنوان مثال بر طبق استاندارد NFPA-2001 مدت زمان مجاز قرارگیری در معرض این گاز برای غلظت های کمتر از 9 درصد ۵ دقیقه و برای غلظت ۱۲ درصد 0.49 دقیقه می باشد.

استانداردهای گاز FM200:
باید توجه داشت که یکی از ویژگی های گاز FM200 دار بودن استانداردهای UL Listed و FM Approved بوده که نشان از اعتبار و قابل اطمینان بودن این گاز بوده و همچنین تضمینی بر عملکرد امن و بدون خطر این گاز می باشد.
بر همین اساس گاز FM200 به منظور استفاده در مکان هایی با فضای بسته که دارای اپراتور می باشند کاربرد دارد.