22
مرداد

آتش سوزی در موزه ملی برزیل

دوم سپتامبر سال 2018 موزه ملی برزیل با داشتن بیش از 20 میلیون اثر تاریخی با قدمتی چندین هزار ساله طعمه حریق شد، در این حریق 200 سال از تاریخ کشور برزیل در آتش سوخت و بیش از 90 درصد آثار تاریخی این موزه از بین رفت.
بسیاری معتقدند که قسمتی از تاریخ کشور برزیل در آتش سوخت و برای همیشه از بین رفت. وزیر فرهنگ برزیل احتمالا اتصال برق را دلیل آتش سوزی اعلام کرده است.
با توجه به اینکه قسمت قابل توجه میراث هر کشور در موزه ها نگهداری میشود، لذا حفاظت از موزها از اولویت های هر کشور می باشد. حفاظت از موزه های بدلیل حجم عظیم از آثار تاریخی که در آن نگهداری میشود بسیار حساس و دشوار می باشد. لذا تکنولوژی روز دنیا این امکان را فراهم نموده تا هر موزه با توجه به نیاز خود و آثار تاریخی که در خود جای داده است، از سیستم های اعلام و اطفاء حریق مورد نظر استفاده نماید.

می توان بسته به نوع فضاها در موزه ها، سیستم های اعلام و اطفاء حریق به شرح ذیل استفاده نمود:

1- سیستم اعلام حریق دتکتورهای بسیار حساس لیزری HSSD
دتکتورهای لیزری (Aspirating) به دلیل حساسیت بالا برای محیط هایی که نیاز به محافظ بیشتری دارند استفاده می شوند، در این نوع سیستم ها هوای محیط مورد مراقبت، توسط لوله هایی که از دتکتور خارج می شود در هرلحظه نمونه برداری شده به سرعت توسط لیزر بررسی و وجود کوچکترین ذرات دود در آن تشخیص داده می شود. سطح آلارم در دتکتور های لیزری (Aspirating) قابل تنظیم بوده، می توان نسبت به حساسیت محیط تنظیم شده و بالاترین بازده را دریافت نمود.

2- سیستم های اطفاء حریق Water Mist
غبار آب یا مه، یکی از سیستم های مناسب اطفاء حریق از طریق کاهش حرارت می باشد، در زمان حریق قطرات آب بسیار ریز تخلیه شده و جایگزین اکسیژن آن ناحیه می گردند، این عمل دما و حرارت را کاهش یافته و سطح اکسیژن تاجایی کاهش میابد، که احتراق دیگر نمی تواند بوجود بیاید.

3- سیستم های اطفاء حریق Oxygen Redundant
هوای معمولی در حال عادی داری 21% اکسیژن و 79% نیتروژن می باشد. یکی از سه عامل اصلی جهت آتش سوزی وجود اکسیژن می باشد. حال اگر بتوان درصد اکسیژن موجود در هوا را تا حدود 14.5% تا 15.5% رساند آتش سوزی در این مکان بدلیل نبود اکسیژن کافی امکان پذیر نخواهد بود. در این سیستم مولکول های نیتروژن جای مولکولهای اکسیژن را گرفته در نتیجه دیواریه از مولکولهای نیتروژن از واکنش اکسیژن با مواد محترقه کاسته و از بروز آتش سوزی جلوگیری می نماید.

4- سیستم اطفاء حریق اتوماتیک گازی Clean Agent
با توجه به اهمیت برخی از فضاها مانند موزه ها، سایت های کامپیوتری و تمام فضاهایی که حفاظت تجهیزات و اسناد داخل آن فضاها بسیار مهم می باشد، استفاده از سیستم اطفاء‌حریق اتوماتیک گازی Clean Agent پیشنهاد می گردد. در این سیستم از گازهای متفاوتی مانند FM200, Novec, Inert Gases, HFC125, HFC23 استفاده می شود.