24
مهر

لزوم سرویس و نگهداری سیستم های اعلام و اطفاء حریق

سرویس و نگهداری پیشگیرانه “Preventive Maintenance”  یا به اختصار PM به فرآیند نگهداری گفته می شود که به صورت مرتب انجام شده و هدف آن کاهش احتمال رخداد خرابی یا از کارافتادگی می باشد، سرویس و نگهداری پیشگیرانه در هنگامی که تجهیزات هنوز در حال کار کردن هستند انجام می شود نه پس از خرابی آنها.

 در نتیجه هدف آن جلوگیری از خرابی ناگهانی تجهیزات می باشد.

سرویس و نگهداری پیشگیرانه به مراتب از متد سرویس و نگهداری واکنشی ‘’Reactive Maintenance’’  که در آن فقط هنگام وقوع خرابی، تمهیدات لازم جهت رفع نقص آن صورت میگیرد؛ پیچیده تر است ( زیرا نیاز به زمانبندی منظم دارد ). همچنین سربار مالی و هزینه های ناشی از قطعی و یا بروز حادثه در روش سرویس و نگهداری  پیشگیرانه بسیار پایین تر است .

در سیستم های اعلام و اطفاء حریق که به عنوان سیستم های Active در سیستم های آتش نشانی شناخته می‌شوند سرویس و نگهداری پیشگیرانه به عنوان یک ضرورت نیاز می‌شود و نه به عنوان یک آپشن.

سیستم اعلام و اطفاء حریق برای محافظت از شما و ساختمان شما نصب شده است. این مهم به این بستگی دارد که در صورت بروز آتش سوزی این سیستم به طور صحیح و به عنوان یک سیستم هشدار دهنده اولیه عمل کند. مطابق با دستور العمل سازمان آتش نشانی تهران، شما وظیفه قانونی دارید که اطمینان حاصل کنید که این سیستم تشخیص، در شرایط کار مطلوبی قرار دارد و از استانداردهای نظارتی فعلی پیروی می کند.

اطمینان از عملکرد صحیح یک سیستم اعلام حریق شامل سه کار مجزا و به همان اندازه مهم است که باید به صورت دوره ای انجام شوند:

  • بازرسی های بصری
  •  آزمایش عملکردی
  •  فعالیت های نگهداری

بسیاری، نیاز به بازرسی بصری سیستم آتش نشانی را نادیده می گیرند و فقط تمرکز بر روی آزمایش عملکردی قطعات دارند. با این حال، هر یک از این کارها ضروری است و به سیستم اعلام و اطفاء حریق در صورت بروز آتش سوزی کمک می کند.

مزایای سرویس و نگهداری پیشگیرانه

1کاهش زمان خرابی و از کار افتادگی سیستم

با توجه به ضروری بودن سیستم اعلام و اطفاء حریق در کلیه ساختمانهای اداری، تجاری و مسکونی هر لحظه خاموش بودن و یا از کار افتادگی سیستم می تواند خسارات جبران ناپذیری را به مجموعه وارد کند پس باید سیستم همیشه در حال کار و در حالت Normal باشد. بدیهی است تنها روشن بودن سیستم به معنی عملکرد صحیح آن نیست.

2کاهش هزینه های جاری و راه اندازی مجدد سیستم

گاهی اوقات مشاهده شده با یک پیغام خطا و با یک آژیر، کارفرما اقدام به خاموش کردن سیستم کرده و برای مدت زمان زیادی از آن استفاده نمیکند؛ این عمل باعث بروز خطا در سیستم شده و ضمن عدم بهره مندی ذینفعان مجموعه باعث افزایش هزینه های جاری سیستم می شود. با عدم استفاده از سرویس و نگهداری پیش گیرانه در اکثر موارد، افزایش سه الی نه برابری هزینه تعمیرات دور از ذهن نیست به علاوه زمانی که کارشناس برای پیدا کردن یک خطا در کل مجموعه باید سپری کند بسیار بیشتر از حالت PM خواهد بود چرا که در این حالت شما در کنترل های قبلی بخشی از کل مجموعه را کنترل کردید و نیازی به کنترل مجدد آن بخش ندارید.

3بیشینه کردن دوره عمر مفید تجهیزات

با بازدید های دوره ای و رفع نواقص سیستم، قطعا طول عمر آن نیز افزایش می یابد چرا که بخش زیادی از سیستم اعلام و اطفاء حریق به صورت الکترونیکی  و یا مکانیکی بوده و در صورت خرابی در هر بخش فشار به سایر قسمت ها می آید.

ما در تک لاد اعتقاد داریم موفقیت یعنی کیفیت تجهیزات، خدمات و ارائه پیشرفته ترین راهکارها به متقاضیان.

تک لاد در سال 1363 با هدف ارائه راهکارهای هوشمند سیستم های اعلام و اطفاء حریق اتوماتیک تأسیس گردید و از همان ابتدا دپارتمان سرویس و نگهداری خود را تأسیس و با استفاده از کادری مجرب و تجهیزات به روز چند صد پروژه را به صورت مستمر و یکپارچه در حال پایش و بازرسی دوره ای قرار داد.

این ذخیره بزرگ از تجربه باعث شده است که تک لاد به عنوان یکی از بزرگترین شرکت هایی باشد که میتواند در ارتباط با بحث سرویس و نگهداری در ایران حرفی برای گفتن داشته باشد.