10
مهر

آیا اگر ساختمان مجهز به سیستم های اعلام و اطفاء حریق بود؛ جان علی لندی و ساکنین به خطر می افتاد؟

“علی لندی نوجوان 15 ساله، قهرمان ایذه‌ای استان خوزستان است.

عصر روز 18 شهریور، علی لندی در حالی که به خانه «خاله اش» رفته بود متوجه فریاد های زن همسایه برای کمک رسانی می شود و خود را فورا به آپارتمان رسانده و متوجه می شود دو زن سالمند به دلیل آتش گرفتن کپسول پیک نیک در میان شعله های آتش گرفتار هستند. در این شرایط علی 15 ساله با شجاعت به دل آتش می زند و فوراً یک پتو به روی یکی از خانم‌ها انداخته و کپسول را برداشته تا از بالکن پایین بیندازد اما بخاطر حفاظ بالکن خود دچار حریق می شود.

او در اقدامی فداکارانه موفق شد جان دو زن سالمند را نجات دهد و آنها را از آتش بیرون بکشد ولی خودش به شدت دچار سوختگی شد.

علی با ۹۱ درصد سوختگی ابتدا به بیمارستان سوانح سوختگی طالقانی اهواز و پس از آن به بیمارستان سوانح سوختگی حضرت امام موسی کاظم اصفهان اعزام شد و در بخش بستری ‌ای سی یو  تحت مراقبت های ویژه قرار گرفت. دو هفته پس از بستری بودن در بیمارستان، به‌علت سوختگی درجه سوم، مشکلات شدید تنفسی و ورود عفونت به خون، در ۱ مهر ۱۴۰۰ درگذشت.”

اقدام علی پانزده ساله برای نجات دو زن گرفتار در آتش علاوه بر اینکه اوج شجاعت، جسارت و غیرت نوجوانی بزرگ زاد را نشان می‌دهد؛ می‌تواند داستانی باشد برای نسل جوان جامعه ما و نیز تلنگری به جامعه که چگونه می‌توان مرد بود.

عموی این قهرمان ایذه‌ای با بیان اینکه علی ۹۱ درصد دچار سوختگی شده است، اما با این حال به ما گفته بود که هر شخص دیگری نیز به جای من بود همین کار را می‌کرد و اگر دوباره چنین اتفاقی رخ دهد باز هم همین کار را انجام خواهم داد.

به راستی روایت این جانفشانی، واقعیتی بدون اغراق است که از انسانی والا منش برخواسته است.

اما این همه ماجرا نیست و می توان به این نکته فکر کرد که آیا اگر این ساختمان مجهز به سیستم اعلام حریق و اطفاء حریق بود؛ همچنان جان علی و ساکنین این ساختمان به خطر می افتاد؟

در پاسخ به سوال بالا می توان با قاطعیت جواب منفی داد. اگر ساختمان به صورت اصولی و صحیح با سیستم های آتشنشانی مجهز باشد؛ این سیستم ها توانایی اطفاء حریق را در همان لحظات اول دارند و با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا می توانند در کمتر از چند ثانیه حریق را تشخیص و با ارسال اطلاعات به سیستم های اطفاء حریق در کمتر از چند ثانیه اقدام به خاموش کردن آتش نمایند.

طبق اطلاعات به دست آمده مهمترین مواردی که می توان با تغییر آن به بهبود و کاهش احتمال حریق رسید، تجهیز ساختمان به سیستم‌های اعلام و اطفاء حریق می باشد که خود به تنهایی طبق گزارش سازمان آتشنشانی تهران، حدود 70 درصد از احتمال حریق ساختمانها را کاهش می دهد و باعث می شود که حریق در مراحل ابتدایی خاموش شود اما داشتن سیستم های اعلام و اطفاء حریق خود به تنهایی باعث حفظ ساختمان از حریق نمی شود و “سرویس و نگهداری این تجهیزات حکم لازم برای ایمنی ساختمان ها است در صورتی که ساختمان شما دارای سیستم اعلام و اطفاء حریق است اما سرویس و نگهداری آن به صورت درست انجام نمی شود ساختمان شما نسبت به یک ساختمان مشابه در حدود 28.37 درصد احتمال حریق بیشتری دارد.

سرویس و نگهداری سیستم های اعلام و اطفاء حریق یک قرارداد برنده برنده است که باعث می شود ساکنین ساختمان در هر لحظه از شبانه روز احساس آرامش کرده و جان خود را از حریق در امان بدانند.

در پایان شرکت تک لاد ضمن قدردانی از حرکت ارزشمند بزرگ مرد کوچک “علی لندی”، خاطر نشان می نماید می توان پیش از وقوع چنین حوادثی جلوگیری کرد تا دیگر شاهد از دست دادن جوانانی از خاک این سرزمین نباشیم.