27
شهریور

سیستم اعلام حریق و آلارم های کاذب

همانطور که می دانید سیستم های اعلام حریق بخشی از سیستم های آتشنشانی موجود در یک ساختمان می باشد که جهت حفظ ایمنی و سلامت ساکنین و جلوگیری از وقوع حوادث غیر قابل جبران مورد استفاده قرار می گیرد.

این نوع سیستم ها در زمره  سیستم های ACTIVE آتشنشانی بوده که با ایجاد صدا ( آژیر)  باعث آگاهی ساکنین از وقوع حریق در ساختمان و خروج آنها و کاهش میزان خسارت های وارده  قرار میگیرد. سیستم های ACTIVE به سیستم هایی گفته می شود که با تشخیص حریق دستورات لازم را به سایر بخش ها صادر می کند. همانطور که می دانید این سیستم ها قابلیت اتصال به سایر بخش های سیستم های اعلام و اطفاء حریق را دارا بوده و هر روز با گسترش تکنولوژی فعالیت این سیستم ها نیز گسترش می یابد. در ابتدا و بدو تولید این نوع سیستم ها تنها کاربرد آنها، ایجاد صدا و اطلاع از حریق بود که امروزه این قابلیت ها بسیار افزایش یافته است به صورتی که علاوه بر تولید صدا می توانند قابلیت های ذیل را نیز دارا باشند.

قابلیت های سیستم های اعلام حریق

  1. فلاشرها
  2. سیستم های تهویه هوا
  3. سیستم های مهار کننده دود
  4. سیستم‌های اطفاء حریق
  5. ارسال پیامک
  6. فعال کردن سیستم های دوربین مدار بسته و ارسال تصویر
  7. قطع کردن سیستم آسانسور و ….

نکته مهم و وجه تمایز سیستم های اعلام حریق موجود در بازار ایران، میزان تشخیص حریق صحیح و آلارم کاذب می باشد که دلیل آن از عوامل متعددی نشأت می گیرد.

استفاده از دتکتور های مناسب در فضا های مناسب باعث کاربری بالای سیستم میشود و همچنین طراحی و محل قرار گیری دتکتورها و نحوه چینش آنها و عدم قرارگیری آنها در معرض آب و مهم تر از همه تعیین میزان سنجش آنها باعث افزایش دقت و خروج از حالت نرمال می‌باشد. دو برند GENT  و ARGUS  که شرکت تک لاد به عنوان نماینده انحصاری آنها در ایران است دارای تمامی موارد فوق الذکر بوده و به ندرت امکان بروز این قبیل خطاها در سیستم‌ وجود دارد.

بدیهی است در صورت بروز آلارم کاذب باید به بررسی علل آن پرداخت تا علاوه بر رفع مورد، از ایجاد رعب و وحشت در میان ساکنین جلوگیری شود. معمولا مشاهده شده است که با ایجاد آلارم کاذب، کم کم ساکنین اعتمادشان را نسبت به سیستم از دست داده  و در صورت وقوع حریق با بی توجهی به آن ، خروج از ساختمان و یا بررسی علل آن را به تعویق می اندازند.

شرکت تک لاد سرویس با مراجعه منظم به پروژه های تحت پوشش خود و کنترل تجهیزات سعی در کاهش این نوع خطاها داشته که باعث رضایت هرچه بیشتر کارفرمایان محترم خواهد داشت.